Iubesc
cititul! Mai ales azi, când poti comanda pe internet cartea care te
intereseaza, pe subiectul care te intereseaza. Sa tot avem ani sa putem
citi atâtea carti interesante câte se pot gasi pe internet! Si cum
tocmai am terminat de citit o astfel de carte interesanta, iata aici
câteva gânduri despre ea.
Cartea
“The emotion machine” (Masina Emotionala) a aparut la editura
Simon&Schuster New York, si poarta semnatura lui Marvin Minsky, un
cunoscut cercetator din domeniul inteligentei artificiale de la
Massachusetts Institute of Technology, USA. Asa cum sugereaza titlul,
cartea se vrea o investigatie asupra structurii creierului, despre care
Minsky crede ca nu este altceva decât o masina capabila de a crea emotii.
Am
ales cartea odata ce am gasit o referinta la un pasaj ce descrie
briliant esenta dragostei: diminuarea capacitatilor de analiza! Ori,
cum zic romanii: “dragostea e oarba”. Caci, dupa Minsky, ne îndragostim
de o persoana amutind aproape toate capacitatile noastre critice: nu
vedem ca cealalta persoana este lenesa, dezordonata sau cheltuitoare de
exemplu. Si, crezând într-un moment de euforie ca ne putem petrece
restul vietii lânga ea, facem pasul fatal: ne casatorim!
Marvin
Minsky începe de fapt cartea cu acest caz, interpretând o scrisoare de
dragoste într-un mod ce trece dincolo de anecdotica, explicitând care
parte a creierului nu functioneaza în procesul respectiv. Iata aici
reproducerea scrisorii pentru deliciul dumneavoastra:
· Esti nemaipomenita, indescifrabila (Creierul meu e stricat, si nu poate descifra ce ma atrage la tine)
· Nu ma pot gândi la altceva decât la tine (Cea mai mare parte a creierului meu s-a oprit din functionare)
· Esti perfecta! Incredibila! (Nici un om cu mintea la cap nu ar crede asta)
· Ai un caracter fara cusur. (Creierul meu a abandonat capacitatile critice)
· Nu este nimic ce nu as face pentru tine (Mi-am abandonat celelalte scopuri)
În
aceste rânduri se regaseste si esenta mesajului lui Minsky: trebuie sa
realizam ca creierul are un mecanism complex, si ca ceea ce noi numim
“constiinta” nu supervizeaza decât o mica parte din procesele care au
loc în creier. Cartea devine apoi o însiruire a proceselor complexe
care apar în creier, si care ar putea explica în parte aparitia
constiintei într-o masina si functionarea lui emotionala.
Pe
drum, autorul îsi poarta cu el haina de cercetator în domeniul
inteligentei artificiale, si de aceea cartea abunda de modele care pot
explica diverse procese ale constiintei. Dupa parerea mea însa, cartea
nu reuseste sa prezinte argumente convingatoare cum ca, într-adevar,
creierul nostru nu este decât o masina mai complicata, organizata în
diversele moduri pe care Minsky le prezinta. Lucrul nu este însa de
neasteptat, caci la urma urmei nimeni nu a reusit sa realizeze cât de
cât un computer despre care am putea spune ca are constiinta...
Iata însa mai jos si câteva dintre ideile din carte care mi-au atras atentia:
· Creierul
este structurat ca o colectie de resurse (vedere, ordonare,etc.),
pentru care exista o competitie. De aceea nu putem vorbi si asculta în
acelasi timp, pentru ca e nevoie de aceeasi resursa. Putem însa asculta
si conduce o masina.
· Emotiile
si modurile de gândire rezulta din alegerea diverselor resurse.
Practic, unele resurse sunt inhibate pentru o functionare eficienta,
vezi cazul dragostei. Emotiile nu difera mult de celelalte procese
cerebrale de gândire, atâta doar ca ele necesita ca anumite resurse sa
fie inhibate, si au o structura de "avalansa". În final nu trebuie sa
vedem ce sunt emotiile, ci care dintre procesele si resursele din
creier joaca un rol dominant în emotii.
· Resursele
trebuie câteodata inhibate pentru a fluidiza procesul de gândire, sau
pentru ca intra în conflict unul cu altul (de exemplu nu putem si merge
si alerga în acelasi timp). Creierul creeaza diverse moduri de gândire
folosind diverse resurse, o adaptare ce tine de situatie. De aceea
câteodata gândim aceeasi situatie logic, alteori emotional.
· Managementul
unei companii este ca si creierul. Nivelele de sus nu stiu practic
nimic de cele de jos! De aceea noi nu suntem constienti de procesele
complexe din creier, ca vederea de exemplu. Tot ceea ce ne intereseaza
pe noi (ca si pe seful unei companii) este rezultatul, pe care îl luam
de-a gata de la un grup de resurse din creier. Credem ca este natural
sa auzim ce se spune, însa în spatele acestui fapt simplu sta un
adevarat departament care se ocupa cu extragerea informatiei relevante:
cine discuta, despre ce discuta, etc... Noi însa nu suntem constienti
de detaliile din acest “departament”.
· Cum
a aparut constiinta în masina creierului? La început, creierul rezolva
lucruri simple, fara a realiza ce face. Pe masura ce complexitatea (si
învatarea) a crescut, nivelele de gândire abstracta ale creierului au
început sa creeze modele pentru procesele simple de gândire. Aceste
modele au evoluat mai târziu în sensul nostru de constiinta.
· Nu e important ce înveti. Important e ce faci cu ce înveti.
· Atasamentele noastre nu sunt catre persoane, ci catre modelele pe care noi ni le facem despre acele persoane.
· Durerea
este o avalansa de actiuni imediate în creier. Scopul ultim al
creierului este de a scapa în cel mai scurt timp de durere. Aceasta
avalansa de actiuni în creier noi o numim durere. Desigur însa, Minsky
nu explica de ce totusi noi simtim durerea...
· De
aceea, spune Minsky, nu exista un centru al durerii, si de fapt
întregul creier poate fi considerat un centru al durerii... Avem durere (“pain”) ca senzatie fizica, apoi durere acuta (când este vizibil scopul de a scapa de durere) si apoi suferinta (când creierul este dominat de scopul de a scapa de durere, si nu se mai poate gândi la altceva).
· De ce masina creierului
nu poate rezolva durerea fara ca noi sa fim constienti de ea? Pentru a
ne atrage atentia la nivel managerial ridicat (superior) si ca noi sa
actionam în eliminarea durerii... Este ca un telefon rosu care continua
sa sune pe masa presedintelui...
· Mintile
noastre nu au evoluat ca sa raspunda la întrebari despre noi însine, ci
ca sa rezolve probleme referitoare la nutritie, aparare si reproducere,
de exemplu...
· Înainte
de a intra într-o camera, creierul deja pregateste imagini despre cum
ar arata acea camera. Înainte de a pune o întrebare creierul deja a
pregatit o lista de raspunsuri posibile.
· Lovecraft 1926: Cel mai mare dar pe care l-am primit este incapacitatea creierului de a întelege si pune cap la cap continutul sau. Traim ignoranti într-o mare de informatie, si nu a
fost ideea evolutiei de a ajunge aici unde am ajuns... Odata însa ce
vom deschide cu adevarat portile cunoasterii fie vom înnebuni, fie ne
vom retrage voluntari în ignoranta...
· Poate
ca abilitatea omului de a reflecta asupra lui însusi a reiesit din
capacitatea noastra de a pune ordine în relatiile diverselor
evenimente. Relatiile spatiale între obiecte au jucat un rol special,
spune Minsky.
· Complexitatea
supravietuieste si evolueaza daca este structurata pe “organe”. Un
exemplu este corpul uman, altul creierul. Un “organ” poate evolua de
sine statator, pastrând conexiunile pe care le-a avut deja cu celelalte
organe. Este rapid si eficient. Daca nu functioneaza sau este construit
gresit, impactul este minimal asupra celorlalte “organe”. Resursele din
creier sunt organizate de asemenea in aceasta structura.
· Vointa proprie nu este un proces prin care luam o decizie, ci una prin care oprim diverse procese începute.
· Umorul este pozitiv vazut, în ciuda faptului ca cele mai multe glume sunt negative.
· Sarbatorim
realizarile marilor cercetatori, însa nu sarbatorim mult mai importante
realizari, ca cea prin care învatam sa apucam lucruri cu mâna de
exemplu... De fapt, purtam cu noi evolutia de milioane de ani care ne-a
facut fiinte constiente, si noi abia realizam aceasta.
· Emotia
conduce la noi moduri de gândire, care rezolva de multe ori probleme...
De fapt, spune Minsky, aceasta trecere speciala de la un mod de gândire
la altul, care provoaca o avalansa de gânduri si idei, o numim noi emotie...
În aceste sens, daca nu avem emotii atunci gândim si luam decizii
foarte greu, caci nu putem schimba usor diverse moduri de gândire. În
sprijinul ideii, Minsky da exemplul unui pacient (Damasio 1995) care nu
putea lua decizii si nu avea emotii! Putem spune despre pacientul
respectiv ca este un robot perfect?
· Minsky
crede ca creierul este preocupat în continuu cu idei si gânduri de care
noi nu avem habar... Numai atunci când ele dau de o solutie ies brusc
la iveala si ne apar ca niste idei surprinzatoare noua, desi ele erau
în subconstient de mult în creier...
· Cele mai importante descoperiri în stiinta nu sunt legile ci noile posibilitati pe care anumite legi le pot deschide.
· Pentru
a fi eficienta, memoria trebuie sa lucreze la modul abstract. De
exemplu, la sah, nu are nici un sens sa memoram o configuratie de piese
pentru ca, cel mai probabil, nu vom mai întâlni precis acea
configuratie a pieselor în joc
· O caracteristica e geniilor este ca ei pun sub semnul întrebarii miturile si credintele teoriilor acceptate de majoritate.
· Un
studiu asupra copilariei geniilor a scos la iveala urmatoarele aspecte:
geniile au primit o educatie intensiva si multa dragoste parinteasca,
geniile au crescut destul de izolate fata de copiii ceilalti si geniile
au excelat în fantezie. Studiul noteaza ca educatia în scoala omoara
toate aceste trei aspecte.
· Când continuitatea dispare în memoriile noastre, dispare si simtul de individualitate.
· Folosim
cuvinte ca “Eu” pentru a preveni sa ne gândim la ceea ce suntem! Cu
alte cuvinte, e mult mai usor sa spunem “Eu” si sa îi atribuim decizii
de exemplu, decât sa vedem ce este cu adevarat în creier...
· Explicam
un lucru prin partile sale componente. Odata ce ajungem la o parte care
nu mai poate fi împartita, cedam, pentru ca nu putem explica lucrurile
decât prin partile lor...
· Adevaratul
mister al constiintei este acesta: de ce procesele din creier nu au loc
“în întuneric” fara ca cineva (noi) sa fie constiente de ele?
· Pentru
ca constiinta se manifesta la un nivel superior din creier, ea nu are
access la procesele complexe din creier, si de aceea ea le considera
simple. Cam ca la o uzina unde directorul crede ca e usor sa faci niste
suruburi... De aceea noi consideram senzatiile imediate ca fiind
simple, desi ele nu sunt!
· Nu putem descrie ce este o senzatie (de vaz, de miros, etc.) ci doar care sunt relatiile cu alte senzatii.
· Poti avea o durere fara sa fii constienta de ea (vezi soldatii raniti). Aceasta sugerea ca durerea nu este ceva imaterial, pentru ca atunci am fi probabil tot timpul constient de ea...
· Creierul
nu poate fi complet paralel, pentru ca atunci între diversele sarcini
ar apare competitia intre resurse. Aceasta sugereaza cumva serialitatea
gândirii constiente, însa nu o dovedeste.
În
final, trebuie spus ca si aceasta carte lamureste putin din ceea ce noi
numim "constiinta". Ea scoate în evidenta faptul ca creierul nostru are
diverse resurse, organizate pe categorii, datorita complexitatii. Între
diversele sarcini exista o competitie în utilizarea acestor resurse,
ceea ce conduce la moduri de gândire diferite, si la procese de
avalansa, ca de exemplu durerea si emotia.
Cum
iese însa din toate aceste procese mecanice constiinta autorul nu ne
spune. Desigur este foarte greu, si iata ca un cercetator ca Marvin
Minsky în domeniul inteligentei artificiale nu a reusit sa construiasca
înca un robot care sa se comporte cât de cât ca un om. Aceasta spune
clar cât de putine lucruri întelegem noi despre functionarea creierului.
Una
peste alta, cartea este greoaie pe alocuri, însa merita sa fie citita
de cineva care este interesat de fenomenul acesta pe care noi îl
denumim "constiinta".
[www.stiinta.info]